Okos úr vagy Laza úr?

Mi a ThermoDamnál nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az érdeklődőket és a vásárlóinkat mintegy kézen fogva vezetjük végig a folyamatokon egészen az igényfelméréstől a tervezésen át a megvalósításig. 

Ez nem véletlen alakult így, hanem egy nagyon is tudatos tervezés eredményeképpen. Mert amit látunk és tapasztalunk, abból nagyon gyorsan igyekszünk levonni a tanulságokat.

Például azt, hogy a hőszigetelés, meg úgy egyáltalán az építkezés vagy felújítás milyen buktatókat rejt, és igyekszünk őket ezektől megvédeni, illetve a magunk számára – egy csomó elégedett vevővel – értékes referenciát teremteni. Ebben a folyamatban tehát mindenki jól jár!

Kiépítettük szakértői-tanácsadói csapatunkat, szigorú szabályok mentén alkottuk meg gyártási, tervezési, logisztikai, pénzügyi és kivitelezési folyamatainkat.

De mi mindenbe botolhatnak bele az emberek, ha csak egy kicsit is nem körültekintőek. Lássuk Okos úr és Laza úr történetét, akik szomszédok, mégis úgy érezhetik, hogy külön bolygón élnek.

Egy nap kitalálták, hogy le kéne szigetelni a házukat, amit annak idején ugyanabban az évben építettek tanácsi típusterv alapján. Kemény tél volt, és igen megérezték a pénztárcájukon a magas fűtési költséget, és hiába ment a kályha, nem volt igazán kellemes hőérzetük a lakás minden pontján.

 

Felmerül az igény hőszigetelésre

Laza úr hőszigetelést akar. Meglát egy hirdetést a tévében, és azonnal elrohan, hogy megrendelje, amit a reklámban hallott. Okos úr megkérdezi a barátját, majd utána olvas a neten, hogy a rosszul szigetelt házak utólagos hőszigetelése milyen előnyökkel jár, és hogy bizony ez csak egy lépés, hiszen a nyílászárók cseréje és esetleg a fűtés korszerűsítése is szóba kell, hogy kerüljön.
Laza urat hajtja elhatározása, mihamarabb túl szeretne esni az egészen, nem mérlegeli, mennyibe fog ez neki kerülni, vagy, hogy vannak-e megtakarítási pontok a beruházásában. Okos úr több helyről is árajánlatot kér, hogy lássa, milyen költségekre számítson, és az ajánlatok közül melyiket válassza. Hiszen nem biztos, hogy a legdrágább a legjobb, de a legolcsóbbnál sem biztos, hogy hosszútávon is az bizonyul a legolcsóbbnak. Egyszóval mérlegel. Mert van mi közül választania.
Meg amúgy is, ezt a céget az ismerősének az ismerőse ajánlotta, tehát ez jó lesz. Mivel nem kevés pénzről van szó, Okos úr utánanéz, hogy a kiválasztott cég kicsoda, mit lehet róla tudni. Ehhez a www.e-cegjegyzek.hu-t is megnézi.
Laza úr szeme előtt az áhított végeredmény lebeg, talán nincs is pontosan tisztában azzal, hogy milyen részmunkákat tartalmaz az egész hőszigetelés, és amikor rutinosan rákérdez, mennyi lesz, a mester is rutinosan felel, nem lesz sok, megoldjuk. Okos úr inkább kérdez, minden lényeges dolgot megtud a folyamatról. Elmondja, mit szeretne pontosan, és a vállalkozó pedig erre megadja a válaszait. A biztonság kedvéért ezeket mind írásban rögzítik. Így senkinek nincs izgulnivalója.
Kezet ráznak és kezdődhet a munka. Laza úr megbízik a mesterben, nem lesz semmi gond, a mester már sok ilyet csinált. Megállapodnak, hogy Laza úrnak semmire se kell, hogy gondja legyen, mindent a mester intéz! Okos úr az írásba foglalt dolgokat átolvassa, ha valamit nem ért, vagy eltérést vesz észre a megbeszéltekhez képest, jelzi, hogy később ebből ne lehessen félreértés. Rákérdez, hogy mi az eljárás, ha netán hiba történne a kivitelezésben, vagy bármi másban. Erre a cég válaszol, és ezt is rögzítik írásban. majd aláírja a szerződést. Itt állapodnak meg arról is, hogy mi a határidő, és hogy milyen anyagokat és ki szerez be.
A mester felhívja Laza urat, hogy mérje fel a házat, ő meg majd kiszámolja, mennyi anyag kell. Laza úr előveszi a mérőszalagot és kb. leméri a ház paramétereit. Úgy emlékszik, elég jó volt matekból. Okos úr úgy dönt, a kivitelezőre bízza a ház felmérését és az anyagok beszerzését, mert neki erre kevés az ideje, és nem is biztos benne, hogy ezt hozzáértően meg tudná csinálni, ám a számlákat ellenőrzi a beszerzésekről.

 

Megkezdődik a munka

Laza úrnak el kell szaladnia a tüzépre, mert a mester felhívja, hogy hol az anyag. Eljön a munkahelyéről, és a kocsija is koszos lett. A mester állítja, hogy ő nem mondott olyat, hogy az anyagot is ő szerzi be. És anyag híján nem tudtak haladni a munkával, de ők már ott vannak reggel óta. Okos úr a vállalkozóval egyeztet és rendszeresen ellenőrzi a munkák előrehaladtát, még egy műszaki ellenőr ismerősét is megbízza az ellenőrzéssel.
Jelzi, ha valamit nem talált rendben, és az írásos szerződés megfelelő pontját tudja felmutatni igaza védelmében a megbeszélés során.
A mester előleget kér a munkára, mert nagyon elhúzódik és a fiúknak valamennyit adni kell. Persze Laza úr csak úgy kézbe adja a pénzt, mert azt gondolja, majd a végén biztos lesz számla, bár neki nem is kell, úgysem tudja elszámolni. A vállalkozó megcsinálja a kért javításokat, igazításokat, hiszen tudja, hogy a munka végén teljesítés igazolás ellenében fogja csak megkapni a díját. Szóval igazán nem érdeke foghíjakat hagyni a kivitelezésben.
Végére érnek a munkáknak, de Laza úr csak most szembesül vele, hogy bizony a felhasznált anyag nem olyan, mint amit ő szeretett volna, és néhány helyen nem úgy készült el, mint ahogy elképzelte. A mester szerint ez jó szokott lenni, nem lesz ezzel semmi gond. Laza úr kifizeti a pénzt. Elérkezik a vállalt határidő és a munka még nincs teljesen kész, de mindkét fél nyugodt. A vállalkozó és Okos úr is tudja, hogyan oldják meg a helyzetet, jár-e kötbér stb. Majd az elkészült munkát átveszi és számla ellenében kifizeti a vállalkozó járandóságát.

 

Eljön a tél, beállnak a nagy hidegek

Laza úrnál jóval jobb a helyzet a tavalyi télhez képest, de amikor meglátogatja Okos urat, meglepődve tapasztalja, hogy nála nem ugyanazt építették be és nála hőhíd sincsen, és a fűtési díja jóval kevesebb lett.

Felhívja a mestert, hogy javítsa ki a hibákat, de a mester:
a/ már nem elérhető
b/ csak tavasszal fog ráérni
c/még sosem hallott olyanról, hogy garanciális javítás
d/ szerinte ez nem is tartozik a garanciába, ez Laza úr hibája…
vagy ezek kombinációja…

Okos úrnál megszűntek a hőhidak, egyenletes a meleg, csupán egy helyen van egy kis apró szépséghiba. Felhívja a kivitelezőt, aki a kötelezően vállalt garancia keretében kijavítja.

És mit tehet ekkor Laza úr?
Előveszi a nem létező szerződését, hogy érvényesítse jogait?
Bepereli a mestert mindenféle megállapodás nélkül?
Lenyeli a veszteséget?
Magába néz, és elhatározza, hogy legközelebb körültekintő lesz?

…Eközben Okos úr ül a kandalló előtt és áldja az eszét, hogy végre rászánta magát a hőszigetelésre!

Okos úr és Laza úr története is mindennapos, de bízunk benne, hogy egyre több Okos úr jár-kel köztünk. És abban is hiszünk, hogy a vállalkozások is törekszenek a tisztességes üzleti magatartásra, azaz egyértelműen vállalják a kötelező garanciát, átadják a vevőnek az erről szóló dokumentumot, és ha mégis előjön valamilyen hiba, mihamarabb és korrektül javítják azt.

Kövesd Okos úr példáját, ha hőszigetelést tervezel!

Európai Unió | Európai Regionális Fejlesztési Alap
Ajánlatkérés